+420 533 555 301 (Po-Pá 8:00-16:00)
Země doručení

Použití

Objevte (ne)známé výhody saunování

Pravidelná návštěva sauny přináší celou řadu benefitů. Zjistěte, jakým způsobem saunování prospívá zdraví, jak často chodit do sauny a kdy se jí napak raději vyhnout.

Co se v článku dozvíte?

Žena v sauně držící ochlazovací vědro
Ilustrační foto. Snižení teploty ve finské sauně dosáhnete ochlazením lávových kamenů.

V roce 2017 přišla Asociace bazénů a saun s překvapivým vyjádřením: Z Česka se stává saunařská velmoc. Jen v daném roce bylo na našem území registrováno 1238 saun. Do celkového počtu nejsou ovšem započteny rodinné sauny, jejichž obliba – vzhledem na nedávná omezení veřejných saun – ještě vzrostla.

Chtěli byste začít se saunováním? Pobyt v sauně má blahodárné účinky na naše zdraví. Své o tom ví i obyvatelé Finska, kde má saunování více než tisíciletou tradici. Jak vám návštěvy sauny pomohou při utužování zdraví?

(Ne)známé zdravotní výhody saunování

Chcete-li pocítit přínosy saunování (doslova) na vlastní kůži, je vhodné docházet do sauny pravidelně. Bristolští vědci ve své studii uveřejněné v roce 2018 opakovaně poukázali na skutečnost, že saunování má prokazatelné účinky na kardiovaskulární systém. Na co je sauna dobrá?

1. Zbavíte organismus těžkých kovů

Během saunování se tělesná teplota rychle zvyšuje. Nebezpečí přehřátí se organismus brání vyločováním potu,který ochlazuje povrch kůže. Současně s potními výměšky se z těla dostávají těžké kovy jako olovo, měď nebo zinek.

TIP: Věděli jste, že saunování je užitečným pomocníkem při detoxikaci organismu? Podpoří imunitu, zlepší vstřebávání živin a napomáhá vyplavování škodlivin z těla.

2. Posílíte srdce a imunitu

Jakmile se usadíte v sauně, organismus se  snaží novým podmínkám přizpůsobit: zvýšená okolní teplota napomáhá rozšíření cév a zrychlení krevního oběhu. V důsledku zrychlení oběhové soustavy dochází k rychlejší distribuci kyslíku v organismu.

Díky tomu posílite nejen srdeční svalstvo, ale také obranyschopnost. Imunitní systém nastartuje tvorbu bílých krvinek, které eliminují v organismy patogeny (choroboplodné zárodky). 

3. Urychlíte svalovou regenraci

Při relaxaci v sauně teplo postupně proniká hlouběji do svalových tkání, čímž usnadňuje regeneraci svalů a napomáhá uvolnění namoženého svalstva. Kromě toho podporuje roztažitelnost šlach a zlepšuje funkčnost chrupavek. Příznivě může působit také při lehkém revmatickém onemocnění.

4. Zvýšíte produkci růstového hormonu

Výsledky studií opakovaně potvrdily ještě jeden příznivý dopad saunování, který ocení nejen příznivci silových sportů:  pravidelná saunovací procedura (tj. návštěva sauny a následné ochlazení v bazénku) údajně zvyšuje produkci testosteronu v těle – v některých případech až o 40 %.

5. Podpoříte psychiku a duševní pohodu

Zvýšená teplota okolního prostředí spouští v těle tvorbu hormonů štěstí, tzv. endorfinů, které mají mj. pozitivní vliv na naši náladu. Uvolnění napomáhá i samotné prostředí sauny: intimní osvětlení a klidná atmosféra působí uklidňujícím dojmem, zejména po hektickém dni plném stresu.

Saunovací doplňky
Ilustrační foto. Uklidňující prostředí sauny působí jako balzám na nervy.

Pokud již nyní přemýšlíte, že si pořídíte vlastní domácí saunu na chatu nebo třeba rovnou do bytu, mělo by vás také zajímat, bez čeho se při návštěvě sauny neobejdete.

TIP: Relaxaci v sauně vám usnadní a zpříjemní saunovací příslušenství – vědro na polévání lávových kamenů, přesýpací hodiny nebo sety pro kontrolu optimální teploty a vlhkosti.

Jak často chodit do sauny?

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Záleží na tom, jakou zátěž vaše tělo snese, co od návštěvy sauny očekáváte a kolik času chcete pobytu v sauně věnovat. Pokud máte nabitý rozvrh nebo chcete začít pozvolna, docházejte do sauny jednou za 7 dní a postupně návštěvy navyšujte.

Ani mezi odborníky nepanuje jednotný názor na otázku, jak často chodit do sauny. Pro dosažení optimálního efektu se doporučuje návštěva 2–3× týdně.

Ať už si zvolíte jakýkoli interval, nejdůležitější je pravidelnost. Jedině tak si udržíte pevné zdraví a dokážete ze saunování vytěžit maximum.

V jakém období navštěvovat saunu?

Saunu můžete navštěvovat během celého roku. V zimním období vás pobyt v sauně příjemně zahřeje, zatímco během letních dnů rychleji přivyknete venkovním vedrům nebo prudkým teplotním výkyvům, například když přijdete uřícení do klimatizované kanceláře.

Pro koho je saunování vhodné?

Kouzlu saunování podléhají lidé bez rozdílu věku. S přibývajícími léty ale může nadměrné horko představovat pro netrénovaný organismus nečekanou zátěž. Pokud chtějí například zdatní šedesátníci pravidelně docháez do sauny, a nikdy předtím ji pravidelně nenavštěvovali, je vhodné se nejprve poradit se svým lékařem.

Opačným "extrémem" bývá saunování malých dětí: ve Finsku se údajně novorozenci dostávají do sauny již po několika týdnech života. Důvodem mají být nízké teploty v daných oblastech. V našich klimatických podmínkách ale raději se saunováním miminek počkejte min. do doby, než dosáhnou 1 roku života.

Kdy není návštěva sauny dobrý nápad

Ačkoli sauna v rozumné míře nemusí uškodit některým kardiakům ani diabetikům, ani sauna není vhodná pro každého. Kdy je lepší si návštěvu sauny raději odpustit?

  • Pokud jste v nedávné době prodělali infakrt nebo jiné závažné srdeční onemocnění.
  • Návštěvu sauny by měly dobře zvážit kojící ženy, aby při v nadměrném horku nepřitížily sobě nebo plodu.
  • Pobyt v sauně není vhodný ani pro osoby trpícími kožními nemocemi nebo pro uživatele antibiotik.
  • Saunování by měli odsunout na později také osoby, které požily větší množství alkoholu.

Co si vzít s sebou do sauny?

Nosíte si práci i do postele? Do sauny vám postačí obyčejný ručník nebo osuška, případně žínka z přírodních vláken, kterou masírujete svalstvo.

Pak už jen stačí se uložit na lavici a užít si chvíli nerušeného klidu. Sauna má být především prostorem pro relaxaci, pracovní starosti nechte projednou přede dveřmi.

Při odchodu ze sauny se vyplatí mít po ruce láhev s čistou vodou (nebo mírně ochucenou citronem), abyste doplnili potřebné tekutiny. Po odchodu ze sauny dopřejte tělu chvíli odpočinku, lépe se připraví na další námahu.

Ochlazovací vědro se stromovou metličkou v sauně
Ilustrativní foto. Metličkování (šlehání těla větvičkami z břízy) patří ve Finsku mezi tradiční a oblíbené saunovací procedúry.

Užívejte si saunování z pohodlí domova

Rádi byste si přidali návštěvy sauny do rozvrhu, ale nechce se vám cestovat na druhý konec města? Pořiďte si vlastní saunovací domeček na zahradu nebo rovnou do panelového bytu. Můžete do sauny odskočit kdykoli vás napadne, ale zároveň se nemusíte dělit o místo s cizími návštěvníky.

Pokud se chcete o možnostech domácího saunování nezávazně dozvědět více, kontaktujte naše specialisty, kteří vám pomohou nalézt odpovědi na avše otázky.

Blog

Poradna: Jak zpevnit svah, po kterém běhá pes?

Přemýšlíte o úpravě svahu na zahradě, ale plány vám komplikují hyperaktivní čtyřnozí mazlíčci? Poradíme, jaké řešení je v takových případech možné použít.

Jaké má výhody saunování?

Pravidelná návštěva sauny přináší celou řadu benefitů. Zjistěte, jakým způsobem saunování prospívá zdraví, jak často chodit do sauny a kdy se jí napak raději vyhnout.

Jak využít geobuňky (nejen) pro zpevnění svahu?

Potřebujete zpevnit zahradní svah, příjezdovou cestu k domu nebo paddock pro koně? Jedním z možných řešení může být použití tzv. geobuněk. Co to vlastně geobuňky jsou a kdy se vyplatí popřemýšlet o jejich využití?

Kategorie

Hotline Potřebujete poradit s výběrem zboží nebo objednávkou?
+420 533 555 301 info@geomall.cz V pracovních dnech od 8:00 do 16:00